KOMMUNIKASJON
Eiendom Norge er en av landets mest omtalte organisasjoner.
Hver nordmann konsumerte i 2021 i snitt 118 medieoppslag om eller med Eiendom Norge.
Antall medieoppslag i 2021 økte med 3 % fra 2020.
Boligprisstatistikken er navet i Eiendom Norges kommunikasjon og posisjon i det norske samfunnet.
Interessen for boligmarkedet er normalt stor i Norge, men koronapandemien har gjort interessen for boligmarkedet enda større.
Fra 2019 til 2020 økte antall medieoppslag om eller med Eiendom Norge med 20 prosent og i 2021 med ytterligere 3 prosent.
I 2021 har omtalen av Eiendom Norges boligprisstatistikk vært stabilt høy gjennom året.
Samlet økte omtalen av foreningen fra 3681 medieoppslag i 2020 til 3790 medieoppslag i 2021.
Verdien av omtalen er estimert av Retriever til 201 millioner kroner målt som annonsepriser.
Nytt i 2021
Nytt av året er at vi i 2021 har begynt å holde pressekonferanser både for fritidsboligprisstatistikken i februar og juni, samt for prognosen i desember.
I tillegg gis Sykepleierindeksen nå ut i samarbeid med Eiendomsverdi AS to ganger i året med egne laseringsarrangementer i januar for hele siste året og august med halvårlig oppdatering i forbindelse med Arendalsuka.
Politisk profilering
Utgiverrollen av boligprisstatistikken legger også grunnlaget for foreningens politiske arbeid. Gjennom året jobbet vi også mer flere saker som fikk stor oppmerksomhet i mediene.
I 2021 har vi blant profilert på dårlig regulering av takstbransjen, svakhetene ved likningsverdisystemet, debatten om en tredje boligsektor, boligbygging og boligpriser og tinglysingsplikt som tiltak mot økonomisk kriminalitet.
I desember deltok Henning Lauridsen på Dagsnytt 18 om FrpUs forslag om å fjerne rentefradraget. – Det vil ramme de unge selv, sa han.
Aktualitet viktigere
Siden 2015 har NTB strømmet den månedlige pressekonferansen, og fra og med desember 2017 har også Eiendom Norge sendt den på Facebook og eiendomnorge.no. Siden september 2020 har Eiendom Norge investert i høyere kvalitet på sendingen, og vår egen sending produseres nå også av NTB. I 2021 har selve presentasjonen blitt forbedret med bevegelig grafikk.
NTB distribuerer sin sending til mange medier og denne er blitt stadig viktigere i dekningen av boligprisstatistikken. I tillegg sender også NRK og TV2 ofte hele eller deler av pressekonferansen.
Dette har gjort aktualitetsaspektet ved statistikken viktigere, og medieoppmerksomheten i forbindelsen med selve slippet av de månedlige tallene blir dekket stadig bredere når det skjer. Omtalen i kjølvannet av slippet har som følge av dette endret noe karakter. Dette gjelder særlig de tradisjonelle papirmediene, som nå i større grad vinkler omtale av statistikken dagen derpå i papiravisen med forbrukerstoff og/eller analyse- og makroperspektiv.
Konjunkturmønster
Gjennom året følger mediedekningen et klart mønster med en topp med publiseringen av boligprisstatistikken den tredje virkedagen hver måned, og i snitt skaper pressemeldingen og pressekonferansen for statistikken om lag 100 medieoppslag per måned.
Interessen for statistikken er imidlertid konjunkturavhengig. Uro i boligmarkedet eller oppsiktsvekkende tall gir stor oppmerksomhet, på lik linje med at interessen er mindre om sommeren når det er lite aktivitet i boligmarkedet.
I tillegg får Eiendom Norges øvrig statistikker mye oppmerksomhet. Det gjelder særlig fritidsboligprisstatistikken og regionsrapportene. Strategisk er det et mål at disse statistikkene skal legge til rette for ansatte hos våre medlemmer får profilere seg i mediene.
Våre egne kanaler
Eiendom Norge kommuniserer med jevn frekvens til våre medlemmer og følgere via våre nettsider, nyhetsbrev og sosiale medier.
Fra 1. januar til 31. desember 2021 hadde eiendomnorge.no nesten 400 000 unike besøkende – en oppgang på om lag 11 prosent fra 2020.
Statistikk-portalen står for om lag 40 prosent av den samlede trafikken på nettsiden.
Våre nyhetsbrev er en viktig kilde til å spre informasjon og å drive trafikk til nettsiden, og i 2021 sendte vi en rekke eksterne nyhetsbrev. Cirka 3100 personer abonnerer på disse nyhetsbrevene. Leserfrekvensen er på om lag 35 prosent.
Flere følgere
Eiendom Norge er aktivt til stede i sosiale medier, henholdsvis Twitter, Facebook, Linkedin og Instagram.
I løpet av året som har gått har Eiendom Norge fått en økning i antall følgere på Twitter fra 2702 1. januar til 2954 følgere 31. desember 2021.
Eiendom Norges Linkedin-profil økte kraftig fra 3086 følgere 1. januar til 3808 følgere den 31. desember 2021.
Eiendom Norge begynte høsten 2017 å profilere foreningen på Facebook. Siden hadde ved utgangen av 2021 2209 følger opp fra 1331 sist år.
På instagram har Eiendom Norge 1325 følgere.
Boligbobla 2021 | 35 000 |
---|---|
Boligbobla 2020 | 30 000 |
Boligbobla når flere
I 2021 ble det produsert 16 episoder. Podkasten fikk omlag 35 000 lytt i 2021, en økning på omlag 15 prosent fra 2020.
Lyttertallene har nå stabilisert seg på et snitt på 2000 lytt periode, og er en av Norges 200 mest lyttede podkaster.
Innspilling av Boligbobla med sjeføkonom Harald Magnus Andreassen (Sparebanken 1 Markets) og modell- og analysedirektør Anders Francke Lund (Eiendomsverdi AS).
Bransjens omdømme
Norsk kundebarometer for 2021 viser stadig høyere kundetilfredshet i eiendomsmeglingsbransjen.
Denne uken ble resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer utført av Handelshøyskolen BI offentliggjort.
I 2021 kan eiendomsmeglingsbransjen vise til svært sterke resultater. Samtlige av de seks eiendomsmeglingsforetakene som er målt befinner seg over 70 poeng i tilfredshet, noe som innbærer fornøyde kunder.
Eie topper for andre året på rad
For andre år på rad er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene.
Meglerhuset fikk en poengsum på 80,4 i tilfredshet. Det er andre gang Eie er med i undersøkelsen, og poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste årene.
– Det er en stor ære å bli bransjevinner av Norsk kundebarometer for andre året på rad. Det viser at premium rådgivning lønner seg. Vi er i tillegg stolte av å ligge på 14. plass av totalt 150 selskaper. Med en total score på 80,4 er vi alene om fem stjerner og er de eneste i vår bransje som har begeistrede kunder. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.
På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,2 poeng.
Sterkere resultater for bransjen
Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene var PrivatMegleren med for første gang og Eiedomsmegler 1 med igjen etter å ikke ha vært med i fjor. De fikk en score på henholdsvis 74,3 og 74,2.
Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
Eie | 80,4 | 79,6 | – | – | – |
Krogsveen | 76,2 | 76,4 | 73,0 | 78,4 | 76,7 |
PrivatMegleren | 74,3 | – | – | – | – |
Eiendomsmegler 1 | 74,2 | – | 71,1 | 74,8 | 68,9 |
DNB Eiendom | 73,2 | 72,8 | 69,3 | 72,3 | 73,3 |
Akitv | 73,1 | 75,4 | 74,5 | 72,7 | 75,3 |
Finn.no tilbake på topp
I 2021 er det Finn.no som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 84,6 poeng. De topper listen foran Flytoget og Interoptikk. Dette er første gang Finn.no topper listen siden 2017.
– Det som er overraskende er at 2020 har gitt positive utslag for de fleste bedriftene på årets undersøkelse. Som forbrukere har mange av oss en iboende motstand mot endring, men her kan det virke som om kundene har hatt forståelse for at mange bedrifter har hatt en krevende tid og de virker fornøyd med tilpasningen bedriftene har gjort, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.
Vinmonopolet, som toppet listen i fjor, ligger i år på en niende plass med en kundetilfredshet på 81,7 poeng.
Om Norsk Kundebarometer:
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 4670 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos.
Til sammen har disse gitt 15.080 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 150 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
Eie best i bransjen
I år er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene. Meglerhuset fikk en poengsum på 79,6 i tilfredshet. Det er første gang Eie er med i undersøkelsen. Poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste fem årene.
– Vi er stolte og ydmyke over å ha Norges mest fornøyde boligkunder, og ikke minst at vi er første meglerkjede som noen gang har kommet så høyt på totallisten. Det er gøy at vi trekker opp snittet, slik at eiendomsmegling som bransje kommer høyere på målingene. Profesjonell rådgivning står høyt i Eie. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.
På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,4 poeng.
Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene fikk Aktiv en poengsum på 75,4 og DNB Eiendom en poengsum på 72,8.
Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.
Vinmonopolet på topp
I 2020 er det Vinmonopolet som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 85,0 poeng. De topper listen foran OneCall og Finn.no
– Konkurransen i toppen av årets Norsk Kundebarometer er knallhard, konstaterer Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding. Finn, som toppet listen for tre år siden, klatret altså i år tilbake på pallen med en kundetilfredshet på 83,2 poeng.
Om Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
NB: Kun fire eiendomsmeglingsforetak var med på undersøkelsen i år.
Antall lyttere til podkasten.