KOMMUNIKASJON
Eiendom Norge er en av landets mest omtalte organisasjoner.
Hver nordmann konsumerte i 2022 i snitt 87 medieoppslag om eller med Eiendom Norge.
Antall medieoppslag i 2022 økte med 8 % fra 2021.

Det er stor interesse for Eiendom Norges pressekonferanser. Her intervjues Eiendom Norge-direktør Henning Lauridsen av NRK Dagsrevyen. Foto: Eiendom Norge.
Boligprisstatistikken er navet i Eiendom Norges kommunikasjon og posisjon i det norske samfunnet.
Interessen for boligmarkedet er normalt stor i Norge, men koronapandemien har gjort interessen for boligmarkedet enda større.
Fra 2019 til 2020 økte antall medieoppslag om eller med Eiendom Norge med 20 prosent og i 2021 med ytterligere 3 prosent.
Gjennom 2022 var det store svingninger i boligprisutviklingen, samt flere omdiskuterte saker. Omtalen av foreningen økte med 8 prosent fra 2021.
Samlet økte omtalen av foreningen fra 3790 medieoppslag i 2021 til 2124 medieoppslag i 2022.
Verdien av omtalen er estimert av Retriever til XXX millioner kroner målt som annonsepriser.
Pressekonferanser
Eiendom Norge arrangerte 12 pressekonferanser for den månedlig boligprisstatistikken i 2022.
I tillegg ble det arrangert pressekonferanse for fritidsboligprisstatistikken i februar og prognosen for boligmarkedet i desember.
Det ble også arrangert presseslipp for Sykepleierindeksen i samarbeid med Eiendomsverdi i januar og august under Arendalsuka.

Daværende boligminister Bjørn Arild Gram (Sp) lansering av Sykepleierindeksen H2 2021 i januar 2022. Foto: Eiendom Norge.
Politisk profilering
Utgiverrollen av boligprisstatistikken legger også grunnlaget for foreningens politiske arbeid. Gjennom året jobbet vi også mer flere saker som fikk stor oppmerksomhet i mediene.
I 2022 har vi blant annet profilert oss på effekter av avhendingsloven i boligmarkedet, økonomisk kriminalitet og hvitvasking i eiendomsmarkedet, regulering av leiemarkedet, utlånsreguleringen, finans- og pengepolitikk, tilstrekkelig boligbygging og boligbeskatningen.
I 28. november 2022 deltok Henning Lauridsen på Dagsnytt 18 på Nrk hvor han diskuterte utlånsforskriften med Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket.

Eiendom Norge er en viktig kilde til kunnskap om boligmarkedet og boligpolitikk. Skjermdump fra Nrk.no
Aktualitet viktigere
Siden 2015 har NTB strømmet den månedlige pressekonferansen, og fra og med desember 2017 har også Eiendom Norge sendt den på Facebook og eiendomnorge.no. Siden september 2020 har Eiendom Norge investert i høyere kvalitet på sendingen, og vår egen sending produseres nå også av NTB. I 2021 har selve presentasjonen blitt forbedret med bevegelig grafikk.
NTB distribuerer sin sending til mange medier og denne er blitt stadig viktigere i dekningen av boligprisstatistikken. I tillegg sender også NRK og TV2 ofte hele eller deler av pressekonferansen.
Dette har gjort aktualitetsaspektet ved statistikken viktigere, og medieoppmerksomheten i forbindelsen med selve slippet av de månedlige tallene blir dekket stadig bredere når det skjer. Omtalen i kjølvannet av slippet har som følge av dette endret noe karakter. Dette gjelder særlig de tradisjonelle papirmediene, som nå i større grad vinkler omtale av statistikken dagen derpå i papiravisen med forbrukerstoff og/eller analyse- og makroperspektiv.
Konjunkturmønster
Gjennom året følger mediedekningen et klart mønster med en topp med publiseringen av boligprisstatistikken den tredje virkedagen hver måned, og i snitt skaper pressemeldingen og pressekonferansen for statistikken om lag 100 medieoppslag per måned.
Interessen for statistikken er imidlertid konjunkturavhengig. Uro i boligmarkedet eller oppsiktsvekkende tall gir stor oppmerksomhet, på lik linje med at interessen er mindre om sommeren når det er lite aktivitet i boligmarkedet.
I tillegg får Eiendom Norges øvrig statistikker mye oppmerksomhet. Det gjelder særlig fritidsboligprisstatistikken og regionsrapportene. Strategisk er det et mål at disse statistikkene skal legge til rette for ansatte hos våre medlemmer får profilere seg i mediene.
Våre egne kanaler
Eiendom Norge kommuniserer med jevn frekvens til våre medlemmer og følgere via våre nettsider, nyhetsbrev og sosiale medier.
Fra 1. januar til 31. desember 2022 hadde eiendomnorge.no nesten 390 000 unike besøkende – en nedgang på om lag 10 prosent fra 2021.
Statistikk-portalen står for om lag 40 prosent av den samlede trafikken på nettsiden.
Våre nyhetsbrev er en viktig kilde til å spre informasjon og å drive trafikk til nettsiden, og i 2022 sendte vi en rekke eksterne nyhetsbrev. Cirka 3100 personer abonnerer på disse nyhetsbrevene. Leserfrekvensen er på om lag 35 prosent.
Flere følgere
Eiendom Norge er aktivt til stede i sosiale medier, henholdsvis Twitter, Facebook, Linkedin og Instagram.
I løpet av året som har gått har Eiendom Norge fått en økning i antall følgere på Twitter fra 2954 til 3243.
Eiendom Norges LinkedIn-profil økte fra 3808 til 4597 følgere.
Eiendom Norges Facebook-profil økte fra 2209 til 2422 følgere.
På Instagram har Eiendom Norge 1417 følger opp fra 1325 i 2021.
Boligbobla 2022 | 45 000 |
---|---|
Boligbobla 2021 | 35 000 |
Boligbobla 2020 | 30 000 |
Boligbobla når flere
I 2022 ble det produsert 15 episoder. Podkasten fikk om lag 45 000 lytt i 2022, en økning på nesten 30 prosent fra 2021.
Lyttertallene har nå stabilisert seg på et snitt over 2000 lytt per episode, og Boligbobla er en av Norges 200 mest lyttede podkaster. Den er høyt på listen over økonomipodkaster.
Innspilling av Boligbobla i desember 2022 med sjeføkonom Nejra Macic (Prognosesenteret) og seniorøkonom Sara Midtgaard (Handelsbanken).

Bransjens omdømme
Norsk kundebarometer for 2021 viser stadig høyere kundetilfredshet i eiendomsmeglingsbransjen.
Denne uken ble resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer utført av Handelshøyskolen BI offentliggjort.
I 2021 kan eiendomsmeglingsbransjen vise til svært sterke resultater. Samtlige av de seks eiendomsmeglingsforetakene som er målt befinner seg over 70 poeng i tilfredshet, noe som innbærer fornøyde kunder.
Eie topper for andre året på rad
For andre år på rad er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene.
Meglerhuset fikk en poengsum på 80,4 i tilfredshet. Det er andre gang Eie er med i undersøkelsen, og poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste årene.
– Det er en stor ære å bli bransjevinner av Norsk kundebarometer for andre året på rad. Det viser at premium rådgivning lønner seg. Vi er i tillegg stolte av å ligge på 14. plass av totalt 150 selskaper. Med en total score på 80,4 er vi alene om fem stjerner og er de eneste i vår bransje som har begeistrede kunder. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.
På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,2 poeng.
Sterkere resultater for bransjen
Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene var PrivatMegleren med for første gang og Eiedomsmegler 1 med igjen etter å ikke ha vært med i fjor. De fikk en score på henholdsvis 74,3 og 74,2.
Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
Eie | 80,4 | 79,6 | – | – | – |
Krogsveen | 76,2 | 76,4 | 73,0 | 78,4 | 76,7 |
PrivatMegleren | 74,3 | – | – | – | – |
Eiendomsmegler 1 | 74,2 | – | 71,1 | 74,8 | 68,9 |
DNB Eiendom | 73,2 | 72,8 | 69,3 | 72,3 | 73,3 |
Akitv | 73,1 | 75,4 | 74,5 | 72,7 | 75,3 |
Finn.no tilbake på topp
I 2021 er det Finn.no som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 84,6 poeng. De topper listen foran Flytoget og Interoptikk. Dette er første gang Finn.no topper listen siden 2017.
– Det som er overraskende er at 2020 har gitt positive utslag for de fleste bedriftene på årets undersøkelse. Som forbrukere har mange av oss en iboende motstand mot endring, men her kan det virke som om kundene har hatt forståelse for at mange bedrifter har hatt en krevende tid og de virker fornøyd med tilpasningen bedriftene har gjort, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.
Vinmonopolet, som toppet listen i fjor, ligger i år på en niende plass med en kundetilfredshet på 81,7 poeng.
Om Norsk Kundebarometer:
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 4670 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos.
Til sammen har disse gitt 15.080 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 150 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling under Eiendom Norge konferansen 2021. Foto: Johnny Vaet Nordskog.
Eie best i bransjen
I år er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene. Meglerhuset fikk en poengsum på 79,6 i tilfredshet. Det er første gang Eie er med i undersøkelsen. Poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste fem årene.
– Vi er stolte og ydmyke over å ha Norges mest fornøyde boligkunder, og ikke minst at vi er første meglerkjede som noen gang har kommet så høyt på totallisten. Det er gøy at vi trekker opp snittet, slik at eiendomsmegling som bransje kommer høyere på målingene. Profesjonell rådgivning står høyt i Eie. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.
På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,4 poeng.
Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene fikk Aktiv en poengsum på 75,4 og DNB Eiendom en poengsum på 72,8.
Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.
Vinmonopolet på topp
I 2020 er det Vinmonopolet som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 85,0 poeng. De topper listen foran OneCall og Finn.no
– Konkurransen i toppen av årets Norsk Kundebarometer er knallhard, konstaterer Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding. Finn, som toppet listen for tre år siden, klatret altså i år tilbake på pallen med en kundetilfredshet på 83,2 poeng.
Om Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
NB: Kun fire eiendomsmeglingsforetak var med på undersøkelsen i år.

Markedssjef i Eie Eiendomsmegling, Stina Bredal-Rørvik. Foto: Eie.
Antall lyttere til podkasten.